Hi, I'm Azies welcome to my space. This is a documentation of stories and experiences of my life.

03 November, 2014

Kisah Nyata Anak yang Mengorbankan Ginjal Demi Sang Ibu

Cerita ini tentang seorang anak dan ibu. Mereka adalah Pahlawan. Si anak 'mengorbankan' dirinya untuk menyelamatkan ibunya yang memerlukan ginjal baru.

Chen baru berumur 5 tahun ketika doktor menemukan adanya kanker pada otaknya. Beberapa bulan selepas itu, ibunya Chen, Zhou, 34 tahun mengalami masalah ginjal.

Pada mulanya, keadaan Chen bertambah baik, namun tiba-tiba pertumbuhan kankernya semakin ganas dan doktor memperkirakan bahwa dia tidak akan mencapai usia dewasa.

Mereka berjuang bersama selama 2 tahun. Namun keadaan mereka berdua semakin lemah. Mata Chen kini buta akibat kanker dan dia kini hanya sanggup berbaring di atas tempat tidur rumah sakit. Chen memerlukan penjagaan ketat secara rutin setiap hari.

Ginjal Zhou semakin kronik dan memerlukan dialisis. Chen yang hampir lumpuh, menyatakan kalau impiannya adalah hanya ingin membantu ibunya.

Doktor bertemu dengan nenek Chen, dan mengatakan bahawa Chen tidak akan mampu bertahan dan sekaligus membahas penggunaan ginjal Chen untuk menyelamatkan ibunya dan dua pasien lainnya. Namun, setiap kali neneknya Chen mencoba mengutarakan saran dokter tersebut kepada ibundanya Chen, Sang Ibu selalu mengatakan untuk tidak mengungkit hal tersebut.

Tuhan berkehendak lain, suatu saat Chen mendengar percakapan mereka dan dilema ibunya. Chen pun ingin ia dapat membantu sang Ibu dan sang ibu mau menerima usul tersebut

Dalam suasana penuh haru dan penuh isak tangis, ibunya bersetuju. Dalam pikirannya, Setidaknya seandainya sang Anak telah tiada kelak, ia akan tetap ada dalam “bahagian” hidupnya

Setelah Doktor mengesahkan sel-sel mereka sesuai dan disaat Chen meninggal dunia, Chen langsung di bawa ke bilik pembedahan di mana ginjal dan hatinya dikeluarkan untuk didermakan kepada ibunya dan dua pasien lainnya.

Ginjal Chen dua-duanya didermakan untuk wanita berumur 21 tahun dan hatinya untuk lelaki berumur 27 tahun.

Semua pemindahan organ berjalan lancar dan selamat. Kematian Chen menyelamatkan tiga lagi nyawa (dengan izin Allah).

Setelah Zhou sedar, dia berkata, apa yang menguatkannya untuk meneruskan hidup adalah sebahagian Chen ada dalam dirinya.

adds